kościół, projekty

PROJEKTUJĄC MIEJSCE SAKRALNE #1

Poniżej przedstawiam tekst powstały na potrzeby publikacji w portalu trojmiasto.pl
(fot. Łukasz Unterschuetz / Trójmiasto.pl)
1337753-Uwidoczniona-pod-dachem-wiezba-dachowa-gra-w-przestrzeni-Drewno-belek-doskonale-wyeksponowane-jest-na-bialym-tle
Publikacja dotyczy jednej z obecnych realizacji mojej pracowni (www.sikorawnetrza.com) a mianowicie wnętrz Kościoła p.w. Św. Teresy od Dzieciątka Jezus w Gdańsku.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Obiekty sakralne stanową ważny element chrześcijańskiej kultury, i to zarówno w wymiarze materialnym jak i duchowym.
W przestrzeni publicznej odnaleźć można kościoły budzące zachwyt, których architektura ułatwia skupienie, modlitwę i spotkanie z Sacrum. W większości są to obiekty powstałe bardzo dawno temu, gdy kościoły projektowano i budowano według ściśle określonego wzorca podporządkowanego wartościom duchowym. Ich funkcja i forma tworzyły spójną i zintegrowana wewnętrzną przestrzeń, która podporządkowana była jednemu zasadniczemu celowi – spotkaniu człowieka z Bogiem.
Współczesne kościoły bardzo często dalekie są od tego ideału. Nierzadko rażą swoją estetyczną brzydotą, brakiem proporcji, niefunkcjonalnością, nagromadzeniem wielu elementów (często tandetnych), które bardziej rozpraszają uwagę wiernych niż zachęcają ich do modlitwy i refleksji.
 1
Aranżując wnętrze kościoła chciałem odejść od dość powszechnego w Polsce zwyczaju budowania atmosfery sakralnej poprzez mnożenie elementów o wysokim natężeniu formalnym i zdobniczym. W to miejsce chciałem zaproponować wnętrze bez zbędnego przepychu i religijnej „cepeliady”.
 ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Na etapie projektowania kierowałem się ideą „Bożego domu” – tzn. miejsca, które ma ułatwiać spotkanie w dwóch wymiarach, tj. w wymiarze wertykalnym (indywidualnym) – człowieka z Bogiem oraz horyzontalnym  (wspólnotowym) – człowieka z człowiekiem.  Chciałem, aby to wnętrze było miejscem wyciszenia i harmonii, ale zarazem, aby było ono więziotwórcze – a więc zaprojektowane w zgodzie z wytycznymi II Soboru Watykańskiego dotyczącymi stylistyki wnętrz sakralnych.
 2
Swój cel zamierzałem osiągnąć przez nastrój wyciszenia uzyskany poprzez minimalizm form geometrycznych o zawężonej gamie kolorystycznej (ascetyczna forma ołtarza, pionowe mobilne ekrany, wyraźna więźba dachowa, prosta w formie barierka), Z kolei poprzez zastosowanie drewna o ciepłej barwie oraz bieli cynkowej i zerwanie z bogatą ornamentyką, kreowany jest nastrój przytulnego domu, spójnego z ideą „ubogiego Kościoła” Papieża Franciszka”.
 3
Obraz wnętrza kościoła dopełnia wyciszenie naw bocznych. Jest to uzyskane poprzez zastosowanie na ścianach betonu o kształtach i kolorytach nawiązujących do grot, w których spotykali się pierwsi chrześcijanie, jak również przez zaprojektowanie oświetlenia punktowego o ascetycznej formie opraw i kilka scen świetlnych, których celem jest budowanie nastroju kontemplacji.
5a
Centralnym elementem we wnętrzu kościoła jest ołtarz – prosty w formie, ale bogaty w symbolikę. Nowatorskim rozwiązaniem jest jego kolorystyka i zastosowanie elementów o zmiennej barwie (która zmieniać się  będzie w zależności od kalendarza liturgicznego). Elementy w prezbiterium, wykonane są z prostych i naturalnych materiałów, a kolorystyka detali  (opraw oświetleniowych oraz stolarki) w kolorze zbliżonym do koloru czarnego, co stanowi  „punctus contra punctum” ciepłych i przytulnych elementów wnętrza. Przestrzeń bocznych części prezbiterium domykają drewniane i mobilne konstrukcje umożliwiające zmianę planu funkcjonalnego kościoła.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
1337751-Proste-barierki-na-chorze-uzupelnione-zostana-czarnymi-metalowymi-szczebelkami
1337755-Sciany-pod-chorem-wykonczone-zostaly-betonowa-struktura-Przywodzacy-na-mysl-groty-w-ktorych-spotykali-sie-pierwsi-chrzescijanie-nastroj-tworza-tu-proste-czarne-oprawy-oswietleniowe
1337756-Kolorystyka-detali-oswietlenia-ledowego-moze-sie-zmieniac
Projekt jest obecnie zrealizowany w połowie. O postępach prac będę informował Was na bieżąco.
Macie pytania? Zapraszam do rozmowy o architekturze i szeroko pojętej sztuce!
Reklamy
Zwykły wpis

One thought on “PROJEKTUJĄC MIEJSCE SAKRALNE #1

  1. jurek pisze:

    Kolejny koszmar posoborowej twórczości pseudoartystów ze stajni Josepha Beuys’a. Najbardziej osobiście podoba mi się stwierdzenie o zbędnym przepychu i religijnej cepeliady ,no może jeszcze lepsze jest to o ubogim kościele obecnego papieża. Tragedia w całej rozciągłości drogi Panie.Czy nie zauważył Pan że powiela już wielokrotne błędy i nie wnosi nic oryginalnego poza własną ignorancją?Mam wrażenie że projektował Pan wszystkie posoborowe ohydy w Polsce. Żadnego zrozumienia przeznaczenia obiektu,zero kompetencji.Oczywiście jest to moja prywatna opinia za pomocą której, chciałbym wyrazić oburzenie jakie dotyka wielu członków KK w Polsce ,gdy widzą tzw.nowoczesne kościoły(?)Nikt a zawłaszcza Pan przejmować się nią nie musi,choć wszystkim gorąco tego bym życzył .Panu natomiast życzę zdrowia!

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s